onsdag 1. februar 2012

Vil du trene utholdenhet for klatring. Her er noen svenske råd

Den svenske nettsiden Borrbult.nu har laget en oversikt over ulike økter for å trene utholdenhet i klatring. Eller styrkeutholdenhet som artikkelforfatteren så spesialisert kaller det.
Jeg kjenner ikke nettsiden veldig godt, men den kaller seg nettside for klatring i Nord-Sverige. Jeg ble tipset om artikkelen på 8a.nu sin svenske side, og syns det er en grei gjennomgang av det som finnes på diverse treningsartikler. Den er interessant med hvordan den skiller mellom behovene til sportsklatring, buldring og kileklatring. Og den prøver å gi et begrep av intensiteten det skal trenes med. Så sier den lite om samlet volum og økter, men noe får man da finne ut av selv også.

Når vi først er inne på temaet "Svenske klatrebloggere som bor så langt nord i landet at de har tid til å skrive blogger om utholdenhetstrening og er stae nok til å gjennomføre treningen": Her er en annen blogginnlegg fra Mikal Andersson om hvordan han trener. Advarsel: Ikke prøv å følg det hvis du ikke er godt trent og tåler mye. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er en oppskrift på overtrening for alle unntatt de mest strukturerte og trente, men den sier mye om hvor systematisk og mengdeorientert det er mulig å være. Og resultatet til Mikal er forøvrig også imponerende.

Og meg selv da. Skriver dette etter en passe rotete økt på Holmen klatresenter hvor jeg prøvde å gå en håndfull sirkler på 50-60 flytt mellom hver gang jeg sikret datteren min på noen ruter. Ikke det mest inspirerende i klatring, men forhåpentligvis hjelper det på toppen av Branta veggen på Hallinden når det tørker opp og blir påske. Får vi håpe.

2 kommentarer:

  1. Tack för de vänliga orden!

    Jag hoppas att kunna skriva ner förslag på olika konkreta övningar för att förbättra fler klätterfärdigheter allt eftersom; att föreskriva allmänna träningsprogram för klättrare i alla möjliga åldrar, träningsvilja, och nivåer, med detaljerad information om hur ofta och länge de ska träna olika delar för är tyvärr långt över mina kunskaper, utan det överlämnar jag med varm hand till de som har större praktisk erfarenhet som tränare.

    (F.ö: även om Carlos, som du nämner i ditt senaste inlägg, nu bor på Sveriges västkust anser vi honom vara i första hand Nordsvensk!)

    mvh /Jonas

    SvarSlett
  2. Takk for innlegg, og ikke minst for at du har tatt jobben med å samle og dele informasjon om dette. Det er de færreste som påtar seg den jobben, og gjør det godt. Jeg følger deg på at det raskt blir komplisert å skrive noe som er tilpasset alle forhold.
    Men jeg skal følge det du skriver, og lenker det sikkert inn hit til glede for de omlag 1000 personene som leser denne bloggen hver uke.
    Og takk for opplysningen om Carlos. Da har vi etablert at det er nordsvensker som kan dette med treningsprogram. Jeg kjenner ikke det svenske lynnet godt nok til å vite om det sier noe om svensker.

    mvh
    Geir Arne Bore

    SvarSlett