mandag 20. juni 2011

15 år gamle Anders Farestveit klatrer grad 9

Anders Faretveit fra Sognald har gått sin første rute av grad 9 med den ferske Stjernekrigen på Kvam i helgen. Farestveid har tidligere denne måneden klatret ruter av grad 9-/9 på det samme feltet, og har også flere andre ruter grad 9- før. Han føyer seg dermed inn i rekken av sterke tenåringer.

Her er norsk klatring sin omtale av bestigningen

Både Magnus Midtbø og Martin Mobråten og Kristoffer Thorbjørnsen var omtrent like unge da de gikk sine første ruter på samme grad. Det blir uansett detaljer hvilke måneder som skiller de ulike, men det er morsomt å se at det er så bra bredde blant de beste unge klatrerne.

Farestveit er sammen med Jakob Heber Norum, Thilo Schröter, Endre Sandø Evensen en ny generasjon hvor langt flere klatrer hardt i ung alder. Og da har vi ennå ikke nevnt de minst like solide kvinnetalentene som Tina Johnsen Hafsaas og Maria Davies Sandbu, som markerer seg bra i alt fra konkurranser til sportsklatring.

5 kommentarer:

  1. Magnus gikk 8c som da Han var 15

    SvarSlett
  2. Tror ikke det Anonym - ifølge scorcardet på 8a.nu gikk han én soft 8b før han fylte 16 i 2004 (soft = at den også har blitt ticka som 8a+ av mange). Magnus er født 18.9.88, og han gikk ruta Fuego i Arco den 13.7.04.
    8c gikk han først året etter.

    SvarSlett
  3. Godt å se at det finnes større klatrenerder enn meg. Men grei progresjonskurve for Magnus etterhvert.

    SvarSlett
  4. Ser at NKF skriver sitat: "15-årige Farestveit gikk ruta Stjernekrig, og det er etter hva vi vet bare Magnus Midtbø i Norge som har gått denne graden som 15-åring"

    Kristoffer Torbjørnsen gikk også grad 9 i en alder av 15år. Han gikk "Kveldens siste dans" i Loddefjord.

    Synes det er dumt av NKF å gjøre denne tabben og spesielt med tanke på måten Kristoffer ble skviset ut av landslaget på.

    SvarSlett
  5. Takk. Burde husket på Torbjørnsen, har lagt det inn i saken. Min feil. Når det gjelder landslag og slike vurderinger, så melder jeg pass og stiller meg helt utenfor slike debatter.

    En annen diskusjon, som jeg også bør ha med meg selv, er om alder egentlig er så viktig. Der mener jeg det er ganske uviktig på hvilken side av et år eller to gradene gåes. Men jeg syns det er en interessant tendens at det er endel sterke unge nå. Men alder i seg selv er heller ingen garanti for hvordan man blir som klatrer senere, selv om det sikkert aldri er noen ulempe å dra seg opp en nier i konfirmasjonsalderen. Både for klatring og idrett generelt er det bra dokumentasjon at tidlige tenåringsprestasjoner i begrenset grad henger sammen med hvor dedikert og god man er som voksen. Her tror jeg det for klatringens del er et skille mellom de som først og fremst har motivasjonen i forhold til å glede seg over klatringen ute, og de som jager konkurranser og grader. Det kan se slik ut litt bakover ihvertfall.

    SvarSlett